Oktatás
Itt az első magyar tankönyv

Most jelent meg Losontzi Hányoki István munkája, a Hármas Kis Tükör, első magyarnyelvű földrajz-és történelem tankönyvünk. A szerző elsősorban gyerme-keknek szánja könyvét:
Ezt a könyvet gyermekeknek írtam, ezért is a gyermeki elméhez alkalmaztatott módot szükség vala követnem. Tudjuk, hogy a gyermekek a ritmizálásban igen gyönyörködnek, és a verseket örömmel tanulják: ez okból a vármegyékben lévő nevezetesebb helységeket versecskékbe foglaltam, hogy azokat minden unalom nélkül megtanulják. Magyar gyermekeknek magyarul írtam, nem idegen nyelven, amit nem értenek. Sőt bárcsak felállíttatnának a mi nemzetünkben olyan iskolák, amelyekben a szükséges dolgokra magyar nyelven taníttatnának gyermekeink ! Az iskoláink nagy fogyatkozása, hogy minden különbség nélkül a gyermekek latin nyelvtant tanulnak, aminek paraszti állapotukra soha semmi hasznát sem vehetik. Sokkal hasznosabb volna a falusi gyereket magyar olvasásra, éneklésre, írásra, arithmetikára, históriára és a hitnek ágazataira tanítani.
Most komoly esély van rá, hogy oktatásunk korszerűsödjék, mióta Mária Terézia királynő rendeletben szabályozta az oktatásügyet. A Ratio szerint "a helyes neveléstől függ az emberek egész jövendő életmódja, a nagy elmék kiképzése és a népek gondolkozásának formálása, amely sosem érhető el, ha jól megválasztott nevelési és oktatási rendelkezések a tudatlanság sötétjét meg nem világosítják, s ha nem részesül mindenki a társadalmi állásának megfelelő oktatásban.
Az oktatásban pedig nem szabad csak az emlékezetet terhelni, s az if-jakat a szükségesnél több fejből megtanulandó ismerettel gyötörni, hanem arra kell törekedni, hogy az elméjüket fölvilágosítsuk, s rávezessük őket arra, hogy a megtanultakat teljesen kifejezzék. Mindkét nembeli gyermekeknek iskolába kell járni a hatodik életévüktől kezdve, ameddig csak a jövendő társadalmi állásuknak és életmódjuknak megfelelő tárgyat teljesen el nem sajátították, ami a 12dik életév előtt aligha történhet meg.
A nép fiaiban azokat a készségeket kell kialakítani, amelyek elsősorban az alázatos és igaz keresztény kötelességeinek teljesítésére vonatkoznak, továbbá azokat, amelyek az ilyen növendékek különféle életpályájának feladatát teszik. Igen nagy érdek fűződik ahhoz, hogy a falusi serdülő ifjúság már zsenge korától megedződjék, s az egész életén elviselendő nehéz munkához korán hozzászokjék. Az iskolának nem feladata tudósokat képezni, hanem derék polgárokat és hű alattvalókat, akiknek az erény és a haza szívükön fekszik."